PRAKTIJK COMPLEMENTAIRE GENEESWIJZEN SNEEKlogo

 

Yin Yoga

Bij Yin yoga breng je in diverse houdingen, langdurig rek aan op het bindweefsel waardoor activiteit en bewegelijkheid in de gewrichten ontstaat en er ruimte gecreëerd wordt in het gehele lichaam, specifiek in de hele rug, heupen, bekken en het heiligbeen.

Langdurig op rek van het bindweefsel doe je door 2 tot 10 min in een houding te verblijven, daarin je grens op te zoeken vervolgens weer uit die houding te komen en 1 minuut zittend of liggend na te voelen. Het (na-)voelen en ervaren wat die houding(en) met je doet of gedaan heeft is net zo belangrijk als de houdingen aan zich.  Diverse lichamelijke sensaties zoals: tintelingen, kou, warmte kunnen waargenomen worden maar ook bepaalde gevoelens en emoties kunnen aangeraakt worden.

Yin yoga leert je in contact te komen met je lichaam en geest door in je lijf naar binnen te keren, te voelen en vervolgens weer los te laten.

Het loslaten is hierin een belangrijk facet. Maar Yin yoga is op meerdere facetten effectief, het maakt het lichaam beweeglijker, soepeler en flexibeler maar ook energetische stabieler. Waardoor lichaam en geest, die één zijn, stabieler en sterker wordt.

Door bindweefsel langdurig op rek te brengen worden meridianen die door het bindweefsel lopen, gestimuleerd en geactiveerd door in deze op te rekken en/of tijdelijk even af te knellen. De energiestroom wordt dan geblokkeerd door de houding die ingenomen wordt en vervolgens weer gedeblokkeerd door uit de houding te komen en na te voelen. Dit geeft een flow van energie, een energiestroom door de meridianen, door het hele lijf. Dit in combinatie met je volle aandacht aanwezig te zijn in je lijf wordt het zelf herstellend vermogen aangesproken en kunnen eventuele blokkades worden opgeheven. Bovendien geeft Yin yoga een ontspannend effect, het helpt je Mindfull; bewust en in het moment, nu, in het leven te staan..